effektiv økonomistyring

7 samlede råd til effektiv økonomistyring

EFFEKTIV ØKONOMISTYRING: På fire år har vi udgivet over 100 artikler her på bloggen om økonomistyring. Vi er kommet godt rundt om emnet med gode råd, ekspertinterviews og vejledninger.

Her får du en Q&A med udvalgte råd fra nogle af vores mest læste artikler. Emnerne spænder bredt, men de har det til fælles, at de gør dig bedre til at håndtere dine finansielle processer i økonomiafdelingen.

Læs de bedste råd herunder. 

Hvordan omdanner du økonomifunktionen til en profitmaskine?

Ifølge CFO og forfatter, Magnus Lind, kan man maksimere potentialet i CFO-rollen (og finansafdelingen i det hele taget) ved at få et ”outside in”- perspektiv.

Det betyder, at finansfolk bør se holistisk på virksomheden, hvor de medtager hele den finansielle supply chain i stedet for kun at fokusere på den interne rapportering.

Lind mener, den finansielle supply chain ineffektiv.

F.eks. fortrækker mange virksomheder at betale leverandører så sent som muligt og indhente betalinger, så tidligt som muligt. Denne ineffektivitet øger de finansielle udgifter og sløver tidsplanen.

Al denne ineffektivitet og spild er skyld i prisen, som skader virksomhedens konkurrenceevner

Lind anbefaler at rykke kunden i fokus. Revurder KPI’erne og se, om I måler på de rigtige parametre. Udfør kun de opgaver, der giver mening for kundens perspektiv.

Få flere tips til at maksimere økonomifunktionen

budgetløsning budgetloesning succes

Hvordan forbedrer jeg min budgetproces?

Skal du forbedre budgetteringen, kan det være værdifuldt at se på andre faktorer i processen, der ikke handler om at lægge tal sammen. Alt det, du ikke kan sætte i snorlige kolonner.

Det kræver for det første, at du har de rigtige værktøjer og it-systemer. Måske skal du eller dine kolleger på et kursus for at få nye indspark eller måske opfriske en proces eller to.

Tal også med de andre afdelingsledere og fortæl dem, hvordan de tal, de indsender, påvirker hele virksomheden. Det giver dig også en chance for at være transparent om de beslutninger, der bliver truffet på baggrund af budgetterne.

Læs mere om bedre budgetprocesser

Hvordan implementer I en ny it-løsning succesfuldt?

Den bedste måde at implementere en ny it-løsning er at etablere et ordentlig og tilstrækkelig stort projektteam. Prøv også at reklamere for projektet internt i virksomheden, for at gøre det bedre kendt.

Hav en indkørselsfase, hvor både den gamle og nye budgetløsning løber parallelt. Det er helt fint. Men på et tidspunkt skal du dog trække stikket på den gamle løsning. Ellers risikerer du, at dele af virksomheden fortsætter med at bruge den gamle, og så har du ikke vundet alle goderne ved den nye løsning. Til gengæld skal du vedligeholde to systemer.

Læs hele artiklen

Hvordan laver jeg et detaljeret cash flow planning-budget?

Du får et misledende indtryk af cash flowet ved at gå ud fra, at alle kunder har samme betalingsbetingelser. Få et bedre indblik i cash outflow ved at se på betalingsvilkår for jeres 20-50 største leverandører og derefter for de resterende og find de to gennemsnit.

Det samme gælder for cash inflowet. Se på gennemsnittet for de 25 største kunder og de resterende. Det er mere præcist at have angivet 45 dages betalingstid end 30. Når du bruger historiske betalingsmønstrer for dine 20-50 største kunder og gennemsnitlige betalingsbetingelser for de resterende, så har du et mere stabilt og forudsigeligt cash inflow.

Læs mere

Hvordan laver du mere præcise likviditets-forecasts?

Det kan godt være, at mange uden for finansfunktionen ikke forstår alt det, der står på et balance sheet, men der er en post, som alle er interesseret i: det er pengebeholdningen.

Analysér hvilke typer salg og indkøb, der påvirker likviditeten. Du bliver derfor nødt til at medregne de forskellige salgskanaler og deres forskellige betalingsbetingelser. Indtægter fra internetsalg kommer senere end fra salg i fysiske butikker, derfor er det vigtigt at adskille de to typer salg. Og så bliver salget også påvirket af sæsonen og i nogle tilfælde vejret.

Vær sikker på, at dine indtægter og udgifter er baseret på forskellige transaktionstyper. Udvid det til at inkludere funktioner såsom indregning af omsætning.

Læs hele artiklen

detailed planning fixed assets

Hvordan får jeg data til tiden fra mine kolleger uden for økonomiafdelingen?

Det er få ting, der sløver finansielle processer mere end at vente på data fra kolleger i andre dele af organisationen.

Der er heldigvis flere måder at få data fra andre til tiden. En af dem er bonus.

Bonus plejer at være en utrolig motiverende faktor. Det er allerede et etableret koncept i salgsafdelingen, men I kan udvide bonuskonceptet til hele virksomheden. 

Man kan sætte bonus-systemer forskelligt op fra virksomhed til virksomhed. En model kunne være, at hvis en medarbejder ikke aflevere sine forecasts til tiden X antal gange, så har det Y vægtning i den samlede bonus.

Få flere råd til rettidig data

Hvordan gør jeg årsafslutningen bedre og mere effektiv?

Årsafslutningen er essentiel i alle virksomheder, men det er en stor opgave. Der er flere måder, I kan speede processen op.

De mange mennesker i og udenfor økonomiafdelingen involveret i årsafslutningen skal både før, under og efter orienteres om processen. Hvornår den begynder, hvad de skal levere og hvornår.

Udover klar kommunikation skal alle have den nødvendige træning (eller en grundig trin-for-trin-guide) til, hvordan de forskellige systemer bruges.

Selve it-strukturen skal også være på plads – sørg for at alle systemer integrerer med hinanden.

Læs flere råd til at få en hurtigere årsafslutning

 


Læs mere om effektiv økonomistyring 

Hvis du har læst hele artiklen, har du fået smagsprøver fra nogle af vores mest læste artikler. Vil du vide endnu mere om, hvordan du gør din økonomistyring effektiv, så klik dig videre til en af vores andre artikler. 

3 skarpe podcasts om økonomi du bør kende

Hvordan kan økonomiafdelingen bruge kunstig intelligens?

Den egentlig opgave for controlling

Prophix

Prophix leverer innovative budgettering- og rapporteringsløsninger, der automatiserer finansielle og operationelle processer.

Artikler udgivet af Prophix er skrevet i samarbejde med vores konsulenter og blogredaktionen.

Arkiv