finansielle sandhed

Er det muligt at have én kilde til den finansielle sandhed?

Vi skal skabe én kilde til den finansielle sandhed, så vi har krystalklar indsigt i virksomheden. 

Du kan høre denne sætning i finansafdelinger landet over. Gerne efterfulgt af en kunstpause for understrege udsagnets vigtige betydning.

Men er det muligt at have én kilde til sandheden om virksomhedes finanser?

Det har vi spurgt to finanseksperter om, og deres svar kommer ind på regneark, datalagre og Google Analytics.

Slet de mange regneark og saml din data

Robert D. Kugel, CFA, SVP & Research Director og CFO af Business Research hos Ventana Research kender finansafdelingens udfordringer. En af dem er den enorme og forskelligartet mængde data.

”Få finansafdelinger har én version af sandheden. I stedet er informationen spredt mellem mange forskellige softwaresystemer og et ukendt antal regneark,” siger Kugel.

Alligevel mener han, at en version af sandheden er essentielt for at træffe velinformerede forretningsbeslutninger.

”Finansafdelinger bør have et datalager, som bør være i stand til at håndtere finansielle og ikke-finansielle data. Afdelinger har nemlig brug for begge typer data for at analysere og rapportere virksomhedens performance. Og for at sikre, at data er præcis og up-to-date, bør man undgå at opbevarer den det i individuelle regneark.”

Den hellige gral findes ikke

Kenneth Fick, Senior Manager hos MorganFranklin Consulting tror ikke, der findes én kilde til sandheden – især ikke inden for operationel- og planningdata.

”Informerede beslutninger kræver analyser af mange datakilder fra både interne og eksterne kilder,” siger han.

”Ledere, der søger efter den hellige gral data fra en kilde, bliver ofte lammet af, at al data (uanset kilde) vil være upræcise i en eller anden grad.”

Fick tror ikke på en universal ”en-kilde-til-sandheden”:

”Den bedste måde, en organisation kan implementere en datakilde, er ved at erkende og deklarere data’enes begrænsninger.”

Som eksempel henviser han til Google Analytics, hvor man kan måle, hvor mange besøgende på hjemmesiden, der er spam-robotter. Selvom den data måske ikke er helt præcis, kan det være god nok til formålet.

”En organisation bør arbejde hårdt på ikke at lade perfektion og præcision stå i vejen for at arbejde med og ikke mindst bruge dataene.”

Økonomifolk bør være evig opmærksom i at søge data til at hjælpe organisationer komme nærmere én kilde til den finansielle sandhed.

”Den enkelte kilde til data bor i mange interne og eksterne datakilder fra data warehouses, regnskabssystemer, CPM-systemer, og hvor end data kan akkumuleres og opbevares”, siger han.

”Finansfolk bør opsøge alle typer data, forstå deres begrænsninger og derefter analysere det for at hjælpe beslutningstagere rundt om i organisationen.”

Afslutning

Dette var to eksperters bud på, hvordan man finder én kilde til sandheden – og om den overhovedet findes.

Vil du læse mere om de udfordringer og muligheder, økonomifunktionen sidder overfor, så hent vores whitepaper ”Defining the Evolution of FP&A: Benchmarks, Challenge & Opportunities survey.”

Prophix

Prophix leverer innovative budgettering- og rapporteringsløsninger, der automatiserer finansielle og operationelle processer.

Artikler udgivet af Prophix er skrevet i samarbejde med vores konsulenter og blogredaktionen.

TILMELD DIG NYHEDSBREVET

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få spændende artikler og nyttige råd direkte i indbakken.
  • Du kan altid afmelde dig, og vi passer på dine oplysninger. Læs vores fulde privacy policy her.

Arkiv