operational analytics rapportering

5 forudsætninger for en bedre rapportering

RAPPORTERING: 71 pct. af økonomichefer mener, at en nemmere rapportering vil være den største fordel for deres forretning. Det siger en undersøgelse fra CFO Research Services.

Hvad den bedste rapportering er, afhænger selvfølgelig af virksomhedens størrelse, struktur og ejerskab. Ikke desto mindre er det ikke let at udarbejde en god rapport hurtigt og effektivt.

For det første skal rapporten bestå af korrekt information baseret på valide data uden fejl. For den andet skal rapporten overholde lovgivningen og de lokale regnskabsstandarder som UK GAAP, IFRA etc. For det tredje må det ikke tage for lang tid at udarbejde den færdige rapport. Er tallene blevet forældede under rapporteringen, så er rapporten mindre relevant for ledelsen og andre beslutningstagere.

Læs her fem veje til at forbedre din rapportering – plus 3 ekstra råd i guiden ”Performance reporting essentials

De 5 forudsætninger for forbedret rapportering

1: En total rapporteringsløsning

Rapportering bør være en løbende proces, hvor ledere og andre interessenter kan følge med i virksomhedens udvikling, successer og områder, der minimerer overskuddet. Den effektive rapportering er fleksibel og kan levere rapporter til forskellige formål og til tiden.

Det er også vigtigt at foretage rapporteringen i en løsning, der er nem at bruge for alle. Skal alle bidragsyderne ind i en hjemmelavet applikation, der er svær at bruge, spilder de tid på at finde funktioner i stedet for at indtaste data.

2: Visuel rapportering

I stedet for at se på endeløse rækker at talkolonner, så er det nemmere at overskue data, der er er visualiseret. Fordelen ved diagrammer er, at de hurtigt og nemt kan beskrive de forretningsmæssige detaljer.

Visuelle evalueringer er også en lettere måde at vise data og resultater til forskellige interessenter, da man hurtigt kan målrette rapporten til aktionærerne eller til medarbejderne.

3: Involver bidragsyderne i hele processen

Rapporteringen glider nemmere, hvis alle involverede og bidragsydere er klar over hele rapporteringsforløbet og deadlines. Et stærkt overblik minimerer risikoen for, at nogen glemmer at indsende data og dermed forsinker processen.

4: Højt niveau af sikkerhed

Noget af virksomhedens information er fortrolig. Derfor er det vigtigt, at rapporteringen har et højt niveau af sikkerhed fra start til slut, hvor den enkelte medarbejder kun kan se den information, de er berettiget til.

5: Integration med andre systemer

Mange virksomhed bruger dedikerede systemer til forskellige formål; salgsafdelingen bruger et system og HR bruger et andet osv. Den effektive rapporteringsproces kræver, at økonomifunktionen bruger en løsning, der kan hente data fra forskellige systemer og konsolidere dem til en samlet rapport.

Få 3 ekstra råd

Der er flere gode råd at hente til en bedre rapportering i guide ”Performance reporting essentials”. Det går i dybden med de fem forudsætninger ovenfor og giver 3 ekstra råd til at få din rapporteringsproces på skinner.

Læs guide: Performance reporting essentials

 

Læs mere

5 spørgsmål du bør stille din rapporteringsløsning

Hold bedre finanspræsentationer med storytelling

Prophix

Prophix leverer innovative budgettering- og rapporteringsløsninger, der automatiserer finansielle og operationelle processer.

Artikler udgivet af Prophix er skrevet i samarbejde med vores konsulenter og blogredaktionen.

Arkiv