historier data fortælling

10 forskellige historier du kan fortælle med data

Hvordan omdanner du dine tabeller og grafer til historier, der understreger dine pointer? Der er ikke meget ”Der var engang” over subtotaler og forecasts.

Den almindelige årsrapport er meget lettere at håndtere. Her er alle resultaterne lagt klart frem, og fakta taler for sig selv.

Sagen er er bare, at selvom du lægger fakta forståeligt og enkelt frem, er det ikke er sikkert, dine modtagere forstår, hvad du siger – eller forstår det på den måde, du gerne vil have, de forstår det. Det er akkurat det, historier og fortællinger kan.

Fortællinger er effektiv kommunikation

Fortællinger er en af de mest effektive måder at formidle dine pointer på. Yderligere bliver dine pointer bliver husket bedre bagefter. Især når du taler til folk, der ikke arbejder med økonomi til dagligt. Med historier gør du simpelthen din data lettere at forstå.

Det er derfor besværet værd. Heldigvis behøver det ikke være den store humanistiske øvelse.

Det handler om at have en handling

Husk på, at du ikke skal skrive den nye samtidsroman eller et storslåede eventyr.

Det handler om, at du har et handlingsforløb med en start, midte og slutning. Handlingsforløbet kan sagtens være kort, det vigtigste er, at du har den tredelte struktur.

Det bliver nemmere at skabe et handlingsforløb, hvis du baserer dem på en basis-historie. Det er en skabelon, som de fleste historier (groft sagt) er bygget på.

Vi har samlet 10 af af de mest brugte basis-historier herunder. Du kan vælge en og bygge din historie ud fra den eller kombinere dem.

10 historier du kan fortælle med data

1) Historier om fortiden

Det er meget almindeligt at fortælle om noget, der har fundet sted. Det er rapporter, hvor du bruger analyser til at fortælle, hvad der skete sidste uge, måned, kvartal eller år. De fleste visuelle analyser er også primært af denne type. Det er ikke den mest værdifulde fortælling, men det er helt bestemt brugbart at vide, hvad der er sket tidligere.

2) Historier om nutiden

Når du fortæller om nutiden, skal højst sandsynligt inddrage en survey, hvor man har analyseret, hvad folk eller genstande laver lige nu. Du kan også inddrage kvantitative undersøgelser.

3) Historier om fremtiden

Når du fortæller om fremtiden, skal du bruge forudsigelser og antagelser, der bygger på forecasts. Her tager du data fra fortiden (det er jo som bekendt svært at få data fra fremtiden) og skaber en statistisk model, som man bruger til at formulerer antagelser om fremtiden.

Svagheden ved de historier er, at de altid indeholder et element af formodninger og sandsynlighed. Til gengæld kan man angive sandsynligheden for, at noget vil ske.

computer-og-blog

4) Hvad-historie

En hvad-historie er ligesom historier om fortiden. De beretter, hvad der skete.

5) Hvorfor-historie

Her fortæller du om de underliggende faktorer, der forårsagede resultatet.

6) Hvordan-skal-vi-tilgå-problemet-historier

Her undersøger du forskellige måder til at forbedre situationen, som man har undersøgt i hvad og hvorfor-historierne.

7) Analyse-historier

Det kan være små analyser, der undersøger specifikke problemer, svind eller udsving.

8) Hurra-historier

Her beskriver du et komplekst problem – gerne med lange, analysedrevne undersøgelser – og når man løser problemet, får man lyst til at råbe ”Hurra!”.

 9) og 10) Metode-historier

Slutteligt kan du også fortælle ud fra, hvilken analysemetode, der er brugt. Her kan du fortælle, hvordan forskellige ting hænger sammen.

Afslutning

Vi håber, du har fået mod på at kaste dig ud i at fortælle historier med data. Det her var 10 skabeloner, men der findes mange flere basis-historier, du kan bruge til at skabe et handlingsforløb.

Vil du vide mere om emnet, så prøv at læse professor Tom Davenports bøger Big Data at Work og Competing on Analytics.

Læs mere

Hold bedre finanspræsentationer med storyteling

Prophix

Prophix leverer innovative budgettering- og rapporteringsløsninger, der automatiserer finansielle og operationelle processer.

Artikler udgivet af Prophix er skrevet i samarbejde med vores konsulenter og blogredaktionen.

Arkiv