årsafslutningen

6 sløvende udfordringer i årsafslutningen

Det er blevet den tid for året igen, hvor lyset i mange virksomheder er tændt til sent om aftenen i økonomifunktionen. Mange virksomheder udarbejder nemlig årsafslutning nu.

Årsafslutningen er en lang proces. For mange i økonomiafdelingen betyder det lange arbejdsdage, måske også i weekenden, hvor man indhenter data, behandler den, validerer og udarbejder rapporter. Det er hårdt arbejde – især fordi der er flere forhold, der trækker årsafslutningen ud. Her er listen over seks udfordringer til en hurtig årsafslutning – og fem gode råd til at gøre den hurtigere.

Udfordring 1: Mangel på træning

Tip: Når medarbejderne ikke er klædt ordentligt på til at anvende systemerne og håndterer processerne, trækker det årsafslutningen gevaldigt ud. Jo mere træning medarbejderne har i systemerne, des hurtigere går det.

Det er selvfølgelig vigtigt at træne nye medarbejdere, men en årlig opfrisker for alle i afdelingen er ikke en dårlig idé. Så er alle involverede helt med på processen.

Udfordring 2: Ingen opbakning fra ledelsen

Tip: Det er afgørende, at ledelsen støtter op om og prioriterer en hurtig årsafslutning. Medarbejderne skal nemlig forstå vigtigheden af en hurtig årsafslutning, ellers bliver årsafslutningen bare set som spild af tid. Og hvis årsafslutningen blot anses som en tidsrøver, så risikerer man, at medarbejderne sjusker med at indsende data til tiden.

Udfordring 3: Flere forskellige systemer

Tip: Det er en kolos om benet, når der bruges flere forskellige systemer i de forskellige afdelinger. Det tager værdifuld tid væk fra det strategiske arbejde, når medarbejderne i økonomiafdelingen skal bruge tid på flere systemer.

Udfordring 4: Utilstrækkelige systemer

Tip: Når en virksomhed skal håndtere flere inkompatible systemer, giver det masser af manuelt arbejde, som også trækker årsafslutningen ud. Det kan også besværliggøre processen, at man skal logge ind i flere forskellige systemer for at hente data, som så skal samles i et nyt system.

Udfordring 5: Mangelfuld kommunikation

Tip: Når ledelsen fejler i at kommunikerer tydeligt til resten af organisationen, kan det også gøre årsafslutningen længere. Det er en sikker måde at forsinke indsendelsen af data fra andre afdelinger, når de ikke tydeligt har fået fortalt vigtigheden og deadlines for indsendelsen af data.

Udfordring 6: Dårlig dialog med revisorer

Tip: Hvis man ikke holder jævnlige møder eller hyppig dialog med sin revisor, har man ikke muligt for at tage hånd om problematiske problemstillinger, før det måske er for sent.

Mange fordele ved hurtig årsafslutning

En hurtig årsafslutning vil først og fremmest tage en sten fra økonomifunktionens skuldre, så de vil få mere tid til forretningsudviklende opgaver.

En hurtig årsafslutning vidner også om, at virksomheden tager sit ansvar seriøst om at rapportere sin finansielle situation internt og eksternt.

Når økonomifunktionen har implementeret ordentlige teknikker til at udføre en hurtigere årsafslutning, bliver troværdig finansiel information bliver hurtigere tilgængelig. 

Det giver beslutningstagerne mulighed for at tage hurtige og informerede beslutninger. Det giver også bedre mulighed for hurtigere at kunne se fremad og planlægge fremtiden.

Få 5 gode råd til en hurtigere årsafslutning

Læs 5 råd til at få en hurtigere årsafslutning: A Faster Year-End Close.

Prophix

Prophix leverer innovative budgettering- og rapporteringsløsninger, der automatiserer finansielle og operationelle processer.

Artikler udgivet af Prophix er skrevet i samarbejde med vores konsulenter og blogredaktionen.

TILMELD DIG NYHEDSBREVET

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få spændende artikler og nyttige råd direkte i indbakken.
  • Du kan altid afmelde dig, og vi passer på dine oplysninger. Læs vores fulde privacy policy her.

Arkiv