Hvilke CPM-løsninger passer til mellemstore virksomheder

Hvilke CPM-løsninger passer til mellemstore virksomheder?

Det bliver mere og mere anderkendt i mellemstore virksomheder, at regneark ikke er den bedste løsning for ledelsen eller økonomifunktionen. Det er dog ikke alle CPM-løsninger på markedet, der passer til alle virksomheder. Analytiker Christian Fuchs fra BARC, et af Tysklands største analyseinstitutter, ser her på de vigtigste krav, som CPM-løsninger til mellemstore virksomheder bør leve op til.

Når store virksomheder evaluerer corporate performance management (CPM) løsninger, er de vigtigste kriterier ofte klar fra starten: performance og scalability. Derefter følger integration til eksisterende (og ofte komplekse) løsninger i virksomheden.

Men hvilke krav efterspørger mellemstore virksomheder? Selvom kravene overlapper de store virksomheders ønsker, kan der være en omvendt prioriteringsliste.

Årsagen er, at der tit er begrænsede ressourcer i mellemstore virksomheder til infrastruktur, medarbejdere og finansielt råderum. Det betyder først og fremmest, at det er ekstra vigtigt med en effektiv proces, når en ny CPM-løsning skal udvælges. Funktionelle løsninger er vigtigere end perfektion.

På grund af disse signifikante forskelle bliver det hurtigt klart, at en ”one size fits all”-proces ikke dur. Heldigvis er udbuddet af CPM-løsninger er så stort, at der er en optimal løsning til alle situationer og virksomheder.

Jeg vil her give mine råd til, hvilke krav mellemstore virksomheder bør have til en CPM-løsning. En sådan løsning skal adressere følgende tre aspekter:

1. En samlet database og dataintegration fra kildesystemer

At udvikle en central database og håndterer dataintegration er store udfordringer for alle, der skal vælge en CPM-løsning. Du bør derfor kræve af en softwareleverandør, at han har indgående kendskab til følgende områder:

  • Kildesystemer (som ERP) og de transaktionelle datamodeller
  • Eksisterende interfaces for migration af operationelle data inden for rammerne af  dataintegration (ETL)
  • (i nogle tilfælde også) pre-definerede datamodeller

Det er godt at investere i en fleksibel løsning, så den kan leve op til nye behov. Derfor skal man være varsom med for rigide krav, når man stadig er i proces med at finde en CPM-løsning.

Som standard bør en CPM-løsning dog have tekniske muligheder for at koble sig til flere kildesystemer såvel som nye datakilder.

2. Bred funktionel support

Funktionalitet har været det primære salgsargument i CPM-branchen i flere år. I følge vores studier The Planning Survey 16 og The BI Survey 16 er standard-rapportering, ad hoc opgaver, mindre analyser og dashboards sikkert forankret i mellemstore virksomheder i dag.

Der er dog et øget behov for løsninger, der understøtter planning og avanceret analytics. Begge områder er stålsatte krav for mange mindre virksomheder, og derfor må fremtidens løsninger understøtte dem. Dog foretrækker mange mellemstore virksomheder en højere grad af integration fra en enkelt løsning end en kombination af best of breed-løsninger.

3. Brugervenlig og forretningsorienteret

Brugervenlige løsninger er et nøglekrav for mange mellemstore virksomheder. Det er vigtigt, at løsningerne er lette at arbejde i, og der kun er begrænset behov for support fra IT-afdelingen.

Brugervenligheden er central, fordi der ofte er begrænsede (IT)-ressourcer i de mindre virksomheder. Målet er derfor self-service.

Kravene til en CPM-løsning er derfor:

  • let at anvende
  • minimal træning
  • hurtige resultater

Konklusion

Der er mange CPM-produkter på markedet, og der er ligeså mange muligheder (eller risici) for at tage den forkerte beslutning.

Men lad det ikke slå dig ud.

Analyser dine behov først og lav en velstruktureret proces for at vælge. Undgå typiske fejl og tænk på de tre pointer ovenfor, når du henvender dig til en potentiel leverandør. Gør du det, minimerer du risikoen for at træffe de forkerte beslutninger – og forhåbentlig kan du nyde de mange fordele ved en specialiseret CPM-løsning.

Dr. Christian Fuchs

Dr. Christian Fuchs er Head of Research BI & Data Management og senioranalytiker hos BARC, et af Tysklands største analyseinstitutter. Han har lavet analysen “Software tools for planning” og andre publikationer om samme emne. Som konsulent hjælper han virksomheder med at vælge løsninger og implementere dem.

Arkiv